Вести

Македонци у Јабуци организовали „Македонско вече-Василица”

15 јануар 2018.године

Македонци у Јабуци код Панчева, познато као место са најбројнијом македонском популацијом у Војводини, организовали су седми пут за редом Македонско вече, и то баш на дан када се у Србији и Македонији прославља православна Нова година-Василица.

Истраживање Комшијских новости: Ученици задовољни образовањем на језицима националних мањина

Од 388 ученика који се образују на неком од језика националних мањина у Србији (румунски, албански, словачки, мађарски, хрватски, бугарски, и русински) 300, односно 77% ученика је задовољно, 21% ученика делимично задовољно, а око 2% није задовољно образовањем на језицима мањина, показало је истраживање Комшијских новости.

Више од трећине ученика, родитеља и наставника као главне предности образовања на језицима мањина виде лакше запошљавање због познавања више језика и више могућности за даље школовање, док исто толико ученика и родитеља, као и половина наставника сматра да највећи проблем у образовању на језицима националних мањина представљају уџбеници неодговарајућег квалитета или непреведени уџбеници.

Сајт Комшијске новости (www.komsijskenovosti.rs) у оквиру пројекта „Како оцењујем своју школу – наставници и ђаци говоре о образовању на језицима националних мањина“, истраживао је у школама у којима се изводи настава на језицима националних мањина или се изучава предмет Матерњи језик са елементима националне културе, шта ученици, наставници и родитељи мисле о образовању на језицима националних мањина.

У септембру, октобру и новембру ове године, ученици, родитељи и наставници пет основних и шест средњих школа, у којима се одвија настава на језицима националних мањина, одговарали су на упитнике Комшијских новости. Укупно је анкетирано 1078 особа, од чега je 562 ученика.

Истраживање је показало и да више од трећине родитеља сматра да је једна од важних предности образовања на језицима националних мањина упознавање обичаја, културе и вредности и одржавање веза са својим сународницима.

Разумевање различитих култура и људи као предност види око половина испитаних наставника. Наставници као предност још издвајају и лакши живот и рад у другој земљи.

Осим уџбеника неодговарајућег квалитета или непреведених уџбеника, наставници (више од 30%) су као проблем издвојили и ограничен број школа на којима се настава изводи на неком од језика мањина, недовољан број наставника који могу да предају на језицима мањина.

Око 30% испитаних ученика припадника националних мањина слуша наставу на српском језику. Од оних ученика који ће, како су навели, наставити школовање, 79% планира да га настави на српском језику.

Наставу на језицима националних мањина слуша 70% анкетираних ученика. Од ученика који настављају даље школовање, скоро 80% је рекло да ће и убудуће похађати наставу на језицима мањина.

Половина испитаних ученика заинтересована је да учи језик неке друге мањине. Од 262, односно 46,6% ученика, који су одговарали на питање да ли би дали препоруку другим ученицима да уче језик неке мањине, то би урадило 75% ученика.

Око 70%  родитеља препоручило би пријатељима да децу образују на језику мањина, као и 83% наставника.

Ставови ученика, родитеља и наставника о образовању на језицима националних мањина у великој мери се поклапају. Све три групе испитаника сматрају да образовање на језицима мањина пружа значајне предности, па би на основу тих предности и препоручили другим ученицима да уче језик неке националне мањине.

По њиховом мишљењу, да би квалитет образовања (којим је скоро 80% ученика задовољно, а 20% делимично) био још бољи потребно је да се обезбеде одговарајући уџбеници, посебно у средњошколском образовању.

Циљ истраживања Комшијских новости био је да се утврди постоје ли проблеми у извођењу наставе и како их решити, да ли је по њиховом мишљењу образовање на језицима националних мањина одговарајуће, као и које предности овакво образовање пружа.

Подршку за реализацију овог пројекта дало је Министарство културе и информисања Републике Србије. Ставови изнети у подржаном медијском пројекту нужно не изражавају ставове органа који је доделио средства.

Резултате истраживања Комшијских новости погледајте ОВДЕ.

Протестантска верска музика као део културне баштине Баната

27. децембар 2017. године

Овогодишње активности Центра за банатске студије из Вршца, удружења које се бави истраживањем различитих аспеката банатске историје, културе и цивилизације, биле су фокусиране, између осталог, и на обележавање 500 година од почетка Реформације.

Средња школа „Сезаи Сурои“  Бујановац  -   Имамо само уџбенике за албански језик

18. децембар 2017. године

Средња школа „Сезаи Сурои“ из Бујановца, у којој се настава изводи на албанском језику, има велике проблеме са недостатком уџбеника. Ученици ове школе имају уџбеник једино за албански језик. Са сличним тешкоћама, како за „Комшијске новости“ истиче директор школе Зејни Фејзулаху, суочене су и друге основне и средње школе на југу Србије у којима је настава организована на албанском језику (Бујановац, Прешево и Медвеђа).

"Матко" - школа разумевања

14. децембар 2017. године

Велики одмор на српском, буњевачком, хрватском, мађарском, ромском...

У сарадњи са вероучитељима и наставницима грађанског васпитања пре три године покренут је програм „Корачајмо заједно“, чији је циљ изградња разумевања међу ученицима различитог културног, друштвеног и  језичког порекла и вероисповести.

Мали број ученика гаси одељења на румунском језику
У посети Основној школи "Жарко Зрењанин" из Банатског Новог Села
Настава на хрватском језику у 7 основних и 2 средње школе у Србији

5. децембар 2017. године

Припадници хрватске националне мањине у Србији слушају наставу у седам основних и две средње школе, рекли су за сајт Комшијске новости из Хрватског националног већа (ХНВ).

Тржиште одлучује о увођењу нових образовних профила

5. децембар 2017. године

Економско-трговинска школа “Доситеј Обрадовић” из Алибунара једина је стручна средња школа у Србији у којој се настава одвија на румунском језику. Настава на овом језику уведена је десет година након оснивања школе (1974/75).  

Недостају уџбеници на бугарском језику

1. децембар 2017. године

Гимназија Босилеград

Од 2014. године у босилеградској Гимназији настава се изводи двојезично, на српском и бугарском језику. У сва четири разреда настава на бугарском је организована у по једном одељењу, а на српском у по два.

Неговање мултикултуралности - специфичност и понос школе

1. децембар 2017. године

У посети основној школи “Моша Пијаде” из Иванова

Једно од најспецифичнијих места у Јужном Банату по неговању мултикулуралности и вишејезичности је село Иваново, удаљено око 20 км од Панчева. Богатство суживота припадника више од 10 националних заједница рефлектује и Основна школа “Моша Пијаде”.